- ABDÜLKADİR DEMİRNÜFUS ARTIŞI DÜŞÜŞ HIZINDA, DÜNYADA BİRİNCİYİZ.
- HÜSEYİN DENİZSADAKA-İ CARİYE DEYİNCE NE ANLAMALIYIZ?
- Servet YERLİGÜZEL ORDU KÜLTÜR VE SANAT VAKFI VE BİR FESTİVALİN ARDINDAN
- NURİ KAHRAMANBİR HAFTA MEĞERSE NE ÇOK UZUNMUŞ!...
- Ufuk ERSOYTAŞ/KUŞ
- Berkant DOĞANBİR ZENGİN YOKSULLUĞUN HIKAYESİ…
- Erol KARAERORGANİZATÖRLER NE OLACAK?
- Derya DERVİŞOĞLUYAŞ ALMAK
- Şafak DELİÇAKARÇİLEMİZ BİTMİYOR Kİ!
- SEDAT AKKÖSEESKİDEN DALKAVUK DU ŞİMDİ YALAKA OLDU...!
- UĞUR KARAFINDIK FİYATI AÇIKLANSIN
- ŞÜKÜR ÖZDEMİRDÜNYA KADINLAR GÜNÜ
- Mehmet KESKİNGEYLAN’DAN MÜJDE BEKLİYORUZ!
- Savaş ÇELEBİÇEVRE VE DİN
- Mustafa TÜRKYILMAZVALİ EROL’A APAÇIK
- Semra GENÇOSMANOĞLUŞEHRE ARTIK BİR NEFES ALDIRIN!
- NAZIM GÜLERMAĞFİRET ÇERAĞI, TEVBE DURAĞI, İSTİĞFAR BURAĞI...
- ATİLLA SAMATPERŞEMBEDEN MESAJ
- Ersin ERDOĞANEL-VEDA...
- MEHMET YILMAZYİNE YENİDEN TEK ORDUSPOR
- Recep AydınVALİ PARAYI MİLLETİN KALBİNDEN BULDU
- AV. KEVSER AYCAN YILDIZÇOCUĞUN ÜSTÜN YARARI
- AV. ELİF GÜNEY KATIRCIOĞLUUlusal Egemenlik ve Çocuk Hakları
- AV. BİRSEN UÇARKADINLAR VARDIR
- Av. Özlem KÜTÜKSUÇA SÜRÜKLENEN ÇOCUK PEKİ YA SUÇA SÜRÜKLEYEN ?
- AV. ZELİHA AYPEK BAYRAKKADINLAR GÜNÜNÜN TARİHİNE BAKACAK OLURSAK!
- AV. YAREN TÜRKERBİLİM VE SANATTA KADININ ROLÜ
- Av. Ebru Avcı BecerenSosyal Medya Ve Çocuklar
- AV. SERAP TAŞTEMELHEPİMİZ BİRİZ, BİRLİKTE GÜÇLÜYÜZ, ŞİDDETİN HİÇBİR TÜRLÜSÜNE SUSMAYIN!
- AV. AYTEKİN ERDEMEN GÜRÜLTÜLÜ SES VİCDANIN SESİ
- AV. ASUMAN AYDINEREN BÜYÜK HAK YAŞAMAKMIŞ
- Av. Sabri Can GÜRSOYÇOCUK VE CİNSEL EĞİTİM
- AV. ALPER İSKENDEROĞLUAnadolu ve Mezopotamya ‘da Kız Çocuğu Olmak
- AV. TUĞÇENUR ALDENİZTÜRKİYE’DE KADIN VE SİYASET
- BİRGÜL AKBULUTSEVGİ İLE KURTULACAKTIR İNSANLIK….!!
- ÖZLEM KÜTÜKEKONOMİK HAYATTA ÇOCUK KALABİLMEK
- AV. ÖYKÜ ÇALIŞDÜNYA ÇOCUK GÜNÜ
- KAYA AYDINÖĞRETMENSİZ EĞİTİM
- ADEM UZUNÖMEROĞLUKURUL
- ÇİĞDEM TÜRK ÖZÇELİKVEDALAR, ACILAR VE RUHLAR
- Mehmet TopkaraoğluGÖZLÜK CAMLARINIZI DEZENFEKTE EDİN
- ARSLAN ÖZERMEMLEKET HASRETİ
- Mehmet Ziya OdabaşPEKİ NASIL KÖYLÜ OLUNUR?..
- Op. Dr. İsmail KuralSODA ŞİŞESİ AÇARKEN KÖR OLMAYIN
- ONUR ŞAHİNÖNCE SAĞLIK...
- REMZİ AKSOYDOĞRU ADAM…
- Metin AKSOYCENAZE EVİNDE DÜĞÜN OLMAZ...
- Uzm. Dr. Hakan DumanBİR PARADOKSUN ANALİZİ
- Yunus ÖNEMTEKNOLOJİ HIZLA İLERLİYOR, İNSANLIK AYNI HIZDA GERİLİYOR
- Adem AksoyBAŞARININ ALTYAPISI ‘ADALET’
- YAŞAR DALGIÇREFERANDUMA NEDEN “EVET” NEDEN HAYIR?
- Soner MAĞDENVAR YA DA YOK OLUŞ
- Alaaddin ARSLANORDUSPORA ÇÖZÜM ARAYIŞLARI
Lütfen Bir Tarih Seçiniz
Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?
- 16:02 Erkılınç: Kurumumuz resmî ilan hakedişlerinin garantörüdür
- 16:01 HALK EKMEK FABRİKASI AÇILIYOR
- 15:29 ÜRETİCİLERE GEBE DÜVE DAĞITILDI
- 13:44 BAŞKAN GÜLER’DEN GÜRGENTEPE VE GÖLKÖY’E ÇIKARMA
- 13:25 ORDU’DA ORGANİZE SUÇ ÖRGÜTÜ OPERASYONU
- 13:25 DİKKAT: KIŞ LASTİĞİ UYGULAMASI
- 13:13 OKULLARIN YOLU ASFALTLA BULUŞTU
- 13:14 YILMAZ: BÜTÇE YENİDEN REVİZE EDİLMELİ!
- 13:04 MAVİ KUMBARALAR HER YERDE
- 12:57 SANCAKTAROĞLU: İHALELERDE COĞRAFİ KOŞULLAR GÖZ ÖNÜNDE TUTULSUN!
- 12:54 1 MİLYON MÜKELLEF E-DEFTER SİSTEMİNE DÂHİL OLUYOR
- 12:43 HİNDİSTAN, TÜRK FINDIĞINI SEVDİ
- 12:44 BAŞKAN GÜLER’İ DUYGULANDIRAN FOTOĞRAF
- 12:35 ORTA KORİDOR İKLİM DOSTU OLACAK
- 12:11 KARŞIYA CAMİİ VE ÖRNEK CUMA SABAHI BULUŞMASI
Ersin ERDOĞAN
Köykent Nedir?
22 Şubat 2022 Salı Saat: 09:25
Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş yıllarından itibaren organize olamamış dağınık kırsal yerleşim, her zaman için çözüm bekleyen bir sorun olmuştur. Sorunun çözümünde ise “merkez köy” kavramı bir çıkış yolu olarak görülmüştür. “Toprak İşleyenin, Su Kullananın” vurgusu ile köykentlerin amacı köylünün kendi şehrini yaratması olarak ortaya konmuştur. Köykentler aslında basit ekonomik gereklerin ötesinde sosyal içeriğin de ağır bastığı bir toplumsal dönüşüm ve kalkınma projesidir.
Köykent yaklaşımı; En az maliyetle, en kısa sürede kırsal kesimin gereksinmelerinin karşılanması, İşsiz nüfusun köykentlerde iş olanaklarına kavuşması ve Köyden kente göçün durmasını hedefler.
Kısaca, kırsalda yaşam koşullarının iyileştirilmesi ve tarımsal üretimin geliştirilmesidir. Bu, projenin kamuya düşen kısmı, temel altyapıların (yol, su, elektrik, iletişim vb.) ve sosyal hizmetlerin (eğitim, sağlık, kültür vb.) gerçekleştirilmesidir. Köylüye düşen kısmı ise, üretimin ve satışın kooperatif üzerinden gerçekleştirilmesi ve geleceğin birlikte tasarlanmasıdır.
Köykentlerde köylerin değil, hizmetlerin birleştirileceğini, emekleri, bilgileri ve maddi olanakları birleşen birbirine yakın konumda olan köykentler sayesinde, verimli tarım işletmelerinin yanı sıra, ortaklaşa sanayi işletmelerinin de kurulabilmesi, tesislerden ortaklaşa yararlanılması, kentlerin ekonomik, sosyal, kültürel, sağlık, eğitim, iletişim ve ulaşım gibi olanaklarının köylere ulaştırılması amaçlanmıştır.
Köykentler ile köylünün kalkınması ve kırsal alanların sanayileşmesi için zorunlu olan altyapı ve hizmetlerin köylülere daha kısa sürede ve daha düşük maliyetle sunulabilmesi, böylece, tarımsal sanayileşmenin altyapısının da hazırlanması amaçlanmıştır. Projenin sürdürülebilirliği ise başlıca üç faktöre bağlıdır. Bunlar: kamunun kalıcı desteği, halkın gönüllü katılımı ve iktidarda olanların zihniyetidir.
Köykent Projesi, Türkiye Cumhuriyeti'nin Köy Enstitüleri Projesi'nden sonraki en kapsamlı kırsal kalkınma projesinin adıdır. 1960’lı yıllarda tasarlanan köykent projesi, ilk kez 1978 yılında 42nci hükümet tarafından iki farklı yörede uygulanmaya başlamıştır. Bunlardan birisi 13 köyü kapsayan Van/Özalap/Dorutay köyü ve çevresidir. Diğeri ise 16 köyü kapsayan Bolu/Mudurnu/Taşkesti köyü ve yöresidir. Fakat hepsi iktidara gelen 43ncü hükümet tarafından durdurulmuştur.
Köykent projesinin ikinci uygulaması 57nci hükümet tarafından 2002 yılında Ordu/Mesudiye/Çavdar köyü ve yöresinde kurulmaya çalışılmış ancak önceki ikisi ile aynı kadere sahip olmuş ve iktidara gelen 58nci hükümet tarafından durdurulmuştur.
Köykent Projesinin suçu “sol” zihniyetin projesi olmasıdır. Ve her defasında “sağ” zihniyet tarafından durdurulmuşlardır. Kamuoyuna bu projenin başarısız olduğu propagandası yapılmıştır. Gerçek olan, projenin “başarısız olduğu” değil “yarım bırakıldığı” dır. Başarısız olan köykent projesi değil, tıpkı Köy Enstitüleri Projesi’ne de karşı olan aynı zihniyetin bize dayattığı köykent karşıtı yabancı sermayeli yerli ve milli olmayan alternatif tarım politikalarıdır.
Rahmetli Bülent Ecevit’in Mesudiye’de proje açılışında söylediği; “Köykent ile birleşecek olan köyler değil köylülerin gücüdür” sözü ve o açılışta köylülerin taşıdığı; “Eskiden komşuyduk, köykentle kardeş olduk” pankartı da aslında karşı olan zihniyetin neyi engellediğinin özetidir.
Mesudiyeli Prof. Aziz Ekşi” nin de dediği gibi şimdi tam da tarımın, aile çiftçiliği veya şirket tarımı ile yapılması konusunda yol ayrımına geldiğimiz noktadayız. Şirket tarımı, verim açısından olumlu fakat tarımın sürdürülebilirliği ve çevre dengesi açısından tartışmalıdır. Ayrıca kente göçü hızlandıracağı açıktır. Aile çiftçiliği ise verim açısından tartışmalı fakat tarımın sürdürülebilirliği ve çevre dengesi açısından olumludur. Kente göçü ise yavaşlatacağı kesindir. Ancak yaşaması ve yaygınlaşması için köykent yaklaşımı ile uygulanması gereklidir.
Köykent projesini, GAZİ MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ün “Köylü milletin efendisidir” sözüne istinaden raftan indirmenin ve bu kez köy ismini mahalle yapmakla kentleştirdiğini sanan ama bu yolla sadece çiftçiyi ve tarımı bitiren (BB) yerel yönetimler üzerinden tartışmanın tam zamanıdır.
Yarınki yazımda da bunu tartışacağız.
Yazı Yorumları ( 0 Adet)
Bu Yazıya Yorum Yapılmamış.
İlk Yorumu Siz Yapmak İster misiniz?
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2018 Ordu Yeni Haber Gazetesi
| İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Yazılım: Doğru Ajans