GUSÜL ABDESTİNİN ÖNEMİ

HÜSEYİN DENİZ2024-09-07 14:45:09

Dinimizin üzerinde durduğu konulardan birisi de temizliktir. Temizlik kulumuzun göstergesi, imanımızın yarısı, ibadetlerimizin kabul şartıdır.

Hangi şartlarda cenabet olur?

İnsan, iki yolla cünüp olur: 1) Cinsel ilişkide bulunmak. 2) İnsandan meni çıkması. İster uyku hâlinde olsun, ister uyanık; az olsun veya çok olsun; olsun veya şehvetsiz; ihtiyarî olsun veya gayriihtiyarî, fark etmez.

“Allah Kur’an-ı Kerim de çok tövbe edenleri içi dışı temizlenenleri sever buyurmaktadır.”(Bakara 222)

İslam uygulamaları yani bilginleri temizliği üçe ayırmışlardır.

Maddi temizlik, beden temizliği ve çevre temizliği şeklinde olarak ifade edilirken, beden ve gusül hükmi temizlik olarak, manevi temizlik ise, kişinin kalbini ve azalarınını, Allahın yasak ettiği şeylerden koruması şeklinde ifade edilmiştir.

Gusül abdesti, hükmi temizlik içinde olup, şartları gerektiğinde bütün bedenin hiç bir yer kuru kalmamak şartıyla yıkanması ve temizlenmesi gerekir.

Bu fıkıh kitaplarında, taharet’i kübra, halk arasında ise boy abdesti ,gusül abdesti olarakta isimlendirilir.

Gusül abdesti müslümanların şiddetli üzerinde durması gereken bir temizliktir.Zira gusül abdesti gerekli olan bir müslüman namaza namaz başta olmak üzere,bütün ibadetlere de yaklaşamaz.

Yüce Allah maide suresi 6.ayetinde gusül abdesti ile ilgili şöyle buyurmaktadır:”Eğer cünüp iseniz temizlenin.’ şeklinde emri vardır.

Bu ayete göre müslüman bir kişi gusül abdesti almaz veya almayı geciktirirse günah işlemiş olurlar.

Ergenlik çağan’a gelmiş ve buğa erişmiş  her müslümanın; kadın ve erkeğin cünüplük hali, kadının regl ve locus olarak döneminin sona ermesi halinde hiç bir şekilde zaman geçirmeden derhal gusül abdesti alması farzdır ve gereklidir

 

Abdeste ve gusle başlarken niyet etmek ve besmele çekmek sünnettir (Merğinânî, el-Hidâye, 1/15-17). Bu bakımdan niyet etmeden ve besmele çekmeden alınan abdest ve gusül geçerlidir. Ancak abdest ve gusülden önce besmele ve niyetin unutulması sünnet sevabından mahrum olunmasına neden olur.

Şâfiî mezhebine göre, abdest ve gusülde niyet farz iken, gusle başlarken besmele çekmek ise sünnettir

Hz. Âişe (radıyallahu anhâ) anlatıyor: peygamber efendimiz cenâbet’ten gusledince önce ellerini yıkamaktan başlarlardı. Sonra namaz abdesti gibi abdest alırdı.

Sonra parmakların suya batırır, onlarla saç diplerini hilallerdi. Deri ıslattı hasıl olunca tepesinden üç defa su dökerdi sonra da bedeninin geri kalan kısımlarını yıkardı en sonda ayaklarını yıkardı.

Buna boy abdesti denir.

Bir de gusülden çıkma şekli şöyledir: Öncelikle gusülden çıkmaya niyet edilir ve tepeden tırnağa kadar bir sabun su geçilir, daha sonra üç defa ağza,üç defa burna ve bütün beden yıkamak şekliyle cünüp lükten çıkılır. cenabet bir kimsenin yapmaması gerekenler.

Namaz kılamazlar mecbur kalmadıkça camiye giremezler.

Kur'an’nın yazılı sayfalarına dokunmazlar, ancak Kur’an’ı okurlar. Her türlü du‘ada duada bulunabilirler.

Cünüp bir kimsenin elini ağzını yıkamadan bir şeyler yemesi mekruhtur.

Suyun bulunmadığı ya da suyun kullanılması için engel bir durum mevcut ise teyemmüm abdestinin de cünüplüğü giderdiği belirtilmektedir. Ancak sadece zorunlu durumlarda teyemmüm alınması gereklidir.

Cünüp bir insanın selam verip almasında hiçbir sakınca yoktur.

Cünüp bir insanın yıkamadan sabahlaması mekruhtur,Günlük bir insan sadece ve sadece bir vakit arasında mekruh olmakla birlikte cünüp gezebilirler. El ayak tırnakları kesmesi traş olmak vücudunun kıllarını almak mehruk olmakla birlikte temizlik amacıyla olursa uygun görülmüştür.

Cünüp olarak mezarlık ziyareti mecbur kalmadıkça yapılamaz.

Seyahat esnasında ister kaptan isterse yolcu; Her kim olursa olsun yıkanması zor ise teyemmüm abdesti alması şarttır ve onunla bütün ibadetlerini yapabilirler ve hiçbir sakıncasıda yoktur. Buna mukabil misafirlikte cenabet olan kişi de aynen bu yolu izleyebilirler.

 

Anasayfa